پاداش اعمال شب قدر


ثواب خواندن سوره قدر
از امام صادق (عليه السلام ) روايت شده است كه اگر كسى در شب بيست و سوم ماه رمضان ، هزار مرتبه سوره قدر را بخواند، چون صبح كند، يقين او شديد و محكم شده باشد.(107)
ثواب احياى ليله القدر
پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمودند:
من قام ليلة القدر، ايمانا و احتسابا، غفر له ما تقدم من ذنبه .(108) كسى كه شب قدر را به عبادت احيا بدارد و باايمان و صابر باشد، خداوند، گناهان گذشته اش را بيامرزد.
ثواب اعمال نيك ديگر
حضرت نبى اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمودند:
قال موسى : الهى اريد قربك ، قال : قربى لمن استيقظ ليله القدر. قال : الهى اريد رحمتك . قال : رحمتى لمن رحم المساكين ليله القدر. قال : الهى اريد الجواز على الصراط. قال : ذلك لمن تصدق بصدقه فى ليله القدر. قال : الهى اريد من اشجار الجنه و ثمارها. قال : ذلك لمن سبّح تسبيحة فى ليلة القدر. قال : الهى اريد النجاة من النار. قال : ذلك لمن استغفر فى ليله القدر. قال : الهى اريد رضاك . قال : رضاى لمن صلّى ركعتين فى ليلة القدر.(109)
حضرت موسى (عليه السلام ) در مناجات خود با خدا عرض كرد: خدايا، من خواهان قرب تو هستم . خداوند فرمود: قرب من از آن كسانى است كه ليله القدر را بيدار باشند. عرض كرد: خدايا، رحمتت را خواهانم . خداوند فرمود: رحمت شامل حال كسانى است كه در شب قدر به مساكين رحم مى كنند.
عرض كرد: خدايا، من جواز عبور از صراط را خواهانم .
خداوند فرمود: اين جواز براى كسانى صادر مى شود كه در ليله القدر صدقه بدهند.
عرض كرد: خدايا، من خواهان درختان و ميوه هاى بهشت هستم . خداوند سبحان فرمود: اين نعمت براى كسانى است كه در ليله القدر به تسبيح مشغولند.
عرض كرد: خدايا، من نجات از آتش را مى طلبم . فرمود: نجات براى كسانى است كه در ليلة القدر به استغفار مشغولند.
عرض كرد: خدايا، من رضاى تو را مى طلبم . فرمود: رضاى من را كسى جلب كرد كه در ليلة القدر دو ركعت نماز خواند.
ثواب نماز
پيامبر اعظم (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمودند:
من صلّى ركعتين فى ليلة القدر، فقراء فى كل ركعة ، فاتحه الكتاب مرة و قل هو الله احد سبع مرات ، فاذا فرغ يستغفر سبعين مره ، فمادام لا يقوم من مقامه ، حتى يغفر الله له و لاءبويه . و بعث الله ملائكه يكتبون له الحسنات الى سنة اخرى و بعث الله ملكا الى الجنان يغرسون له الاشجار و يبنون له القصور، و يجرون له الانهار و لا يخرج من الدنيا حتى يرى ذلك كله ؛(110)
كسى كه در شب قدر، دو ركعت نماز بخواند و در هر ركعت ، بعد از حمد، هفت مرتبه ((سوره توحيد)) را بخواند و پس از اتمام نماز، هفتاد مرتبه ((استغفر الله و اءتوب اليه )) بگويد، از جاى خويش برنخيزد تا خداوند او و پدر و مادرش را بيامرزد و ملائكه اى بفرستد تا حسنات او را تا سال ديگر يادداشت كنند و ملك ديگرى را مامور سازد تا در بهشت براى او درختانى غرس كند و قصرهايى بنا سازد كه نهرهايى در آن جارى باشد و از دنيا نرود تا اين كه اين الطاف خدا را در حق خود مشاهده نمايد.
امام باقر (عليه السلام ) فرمودند:
من احيى ليلة ثلاث و عشرين من شهر رمضان ، و صلى فيها ماءة ركعة ، وسّع الله عليه معيشته و كفاه امر من يعاديه ، و اعاذه من الغرق و الهدم و السرق من شر الدنيا و دفع عنه هول منكر و نكير، و خرج من قبره و نوره يتلاءلاء لاهل الجمع و يعطى كتابه بيمينه و يكتب له براءة من النار و جواز على الصراط و امان من العذاب و يدخل الجنة بغير حساب و يجعل فيها رفقاء النبيين و الصديقين و الشهداء و الصالحين و حسن اولئك رفيقا.(111)
خدا رزق و روزى كسى كه شب بيست و سوم ماه رمضان را احيا بدارد و در آن شب ، صد ركعت نماز بخواند وسيع گرداند و در مقابل دشمن ، او را كفايت كند و از غرق شدن و ويرانى و سرقت ، او را پناه دهد و ترس منكر و نكير را از او مرتفع سازد و از قبرش خارج مى شود، در حالى كه نور او براى اهل محشر تلاءلؤ دارد و نامه عملش را به دست راستش مى دهند و برات آزادى از آتش و از صراط و امان نامه از عذاب به او داده مى شود و بدون حساب و كتاب داخل بهشت مى گردد و در بهشت ، رفيق پيامبران و صديقين و شهدا و صالحين خواهد شد و اينان خوب رفيقانى هستند.
ثواب صدقه
از امام على بن موسى الرضا (عليه السلام ) روايت شده است كه فرمودند:
من تصدق وقت افطاره على مسكين برغيف ، غفر الله ذنبه .(112)
كسى كه به وقت افطار، قرص نانى را به فقيرى صدقه دهد، خداوند گناهانش را بيامرزد.
امام صادق (عليه السلام ) نيز فرمودند:
من تصدق فى شهر رمضان بصدقه ، صرف الله عنه سبعين نوعا من البلاء.
كسى كه در ماه رمضان صدقه اى بدهد، خداوند سبحان ، هفتاد نوع بلا و گرفتارى را از او در خواهد كرد.
ثواب غسل شب قدر
قال موسى بن جعفر (عليه السلام ):
من اغتسل ليلة القدر و احياها الى طلوع الفجر، خرج من ذنوبه .(113)
((كسى كه شب قدر غسل كند و تا طلوع فجر، احيا نگه دارد گناهانش ‍ بخشوده خواهد شد.))
ثواب قرائت سوره روم و عنكبوت
امام صادق (عليه السلام ) فرمودند:
من قراء سورتى العنكبوت و الروم فى شهر رمضان ، ليلة ثلاث و عشرين ، فهو والله يا ابا محمد، من اهل الجنة لا استثنى فيه ابدا.
كسى كه در شب قدر (شب بيست و سوم ماه رمضان ) دو سوره عنكبوت و روم را بخواند، به خدا - اى ابو محمد - او بدون استثنا اهل بهشت است .
ثواب دو ركعت نماز در كنار قبر ابى عبدالله الحسين (عليه السلام )
امام صادق (عليه السلام ) فرمودند:
فمن شهدها - ليله ثلاث و عشرين من شهر رمضان - عند قبر الحسين (عليه السلام ) يصلى عنده ركعتين اءو ما تيسر له و ساءل الله الجنه و استعاذ به من النار آتاه الله ما ساءل و اءعاذه ما استعاذ؛(114)
((كسى كه كنار قبر امام حسين (عليه السلام ) شب بيست و سوم ماه رمضان را درك كند و در كنار قبر مطهر، دو ركعت يا آن مقدارى كه برايش ‍ مقدور باشد، نماز بگزارد و از خدا درخواست بهشت كند و از آتش دوزخ به خدا پناه ببرد، خداوند خواسته او را اجابت خواهد كرد.))
ثواب زيارت سيد الشهداء (عليه السلام ) در شب قدر
امام صادق (عليه السلام ) فرمود:
اذا كان ليله القدر، فيها يفرق كل امر حكيم ، نادى مناد تلك الليله من بطنان العرش : ان الله قد غفر لمن زار قبر الحسين (عليه السلام ) فى هذه الليلة ؛(115)
((هنگامى كه شب قدر فرا رسد، در آن (شب ) هر (گونه ) كارى (به نحوى ) استوار فيصله مى يابد؛ در آن شب از درون عرش ، منادى ندا در خواهد داد كه : خداوند، كسى را كه در اين شب ، قبر حسين (عليه السلام ) را زيارت كند، خواهد بخشيد.))
اثر راز و نياز با خدا در دل شب
شيخ صدوق (رحمه الله عليه ) در كتاب مجالس خود از ابن عباس نقل كرده است كه پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمودند:
((هرگاه بنده نيايشگرى با خداى خود در دل شب ، خلوت كند و با او به مناجات و نيايش بپردازد، خداوند، نور ايمان را در دل وى ثابت گرداند، آن گاه كه خطاب به پروردگار جهانيان كرده و گويد:
يا رب ! يا رب ! يا رب ! خداوند جليل ندا در دهد كه : لبيك عبدى ! از من بخواه تا عطايت كنم و بر من توكل كن تا كفايتت نمايم .))
همسانى پاره اى از اعمال با ليله القدر
فرهنگ غنى اسلام براى نشان دادن اهميت فوق العاده و بيان عظمت پاره اى امور و سوق دادن مردم به آن سو، اجر آن اعمال را همسان با اجر عظيم ليله القدر معرفى كرده است .
از جمله اين موارد، سه حديث شريف زير است :
پيامبر اكرم اسلام فرمودند:
من مشى فى صلح بين اثنين ، صلى عليه ملائكه الله حتى يرجع و اعطى اجر ليلة القدر؛(116)
((كسى كه در راه برقرارى صلح بين دو نفر گام بردارد، فرشتگان خدا بر او درود مى فرستند تا به منزل باز گردد و در نامه عملش اجر شب قدر نوشته خواهد شد.))
امام صادق (عليه السلام ) مى فرمايد:
ليلة من امام عادل ، خير من الف شهر ملك بنى اميه ؛(117)
((يك شب از ايام حكمرانى زمامدار عدالت پيشه ، بهتر از هزار ماه حكومت بنى اميه است .))
ابى بن كعب از پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت كرده كه حضرت فرمود:
من قراء ((انا اءنزلناه )) اءعطى من الاءجر، كمن صام رمضان و اءحيى ليلة القدر؛(118)
((كسى كه به قرائت ((انا انزلناه )) بپردازد، اجرش اجر كسى است كه ماه رمضان روزه داشته و شب قدر احيا بدارد.))
دست ها را به دعا برداريم
چون رمضان ، ماه نيايش و دعاست و على (عليه السلام ) فرموده است :
عليكم فى شهر رمضان ، بكثرة الاستغفار و الدعاء؛
بر شما باد در ماه رمضان به دعا و استغفار بسيار.
بى مناسبت نيست كه دست به دعا برداشته و بگوييم :
خداوندا!
از تو مى خواهيم كه بر محمد (صلى الله عليه و آله و سلم ) و آل او درود فرستى و همچنين بر امام زمان (عج ) ما، حجت حق ، منجى عالم بشريت نيز صلوات و سلامت را نثار كرده و فرجش را نزديك فرمايى !
خداوندا!
لذت مناجات را در تمام عمر، به خصوص در شب هاى قدر به ما بچشان .
بارالها!
حلاوت تلاوت قرآن را هميشه خصوصا در شب هاى قدر به ما بچشان !
ايزدا!
در شب قدر براى ما آن مقدر فرما كه براى علما، صلحا و اتقيا، مقدر فرمايى .
خدايا! ما را از تمام خيرات نازل شده در ماه رمضان و شب قدر كامياب گردان !
بار پروردگارا! دست هاى نيازمند ما را كه امشب به درگاه بى نيازت بلند شده ، نااميد برمگردان !
خدايا! شر توطئه گران و ابرقدرت ها و طاغوت هاى ستمگر كه قرن هاست مستضعفان را زير پاى خود له مى كنند، خنثى كن !
خداوندا!
عزت از دست رفته كشورهاى اسلامى را به آنان باز گردان !
معبودا!
به وعده اى كه در قرآنت داده اى كه روزى مستضعفان زمين را به قدرت كامل برسانى و حكومت عدل را در جهان بگسترانى ، تحقق ببخش !
خدايا!
آنان كه بر ضد اسلام و مسلمانان نقشه هاى خائنانه مى كشند (خصوصا اسرائيل غاصب و آمريكاى جنايتكار) در دنيا رسوا و نقشه هايشان را نقش ‍ بر آب بفرما!
رحيما!
امشب وسيله هدايت گناهكاران ، گمراهان ، ره گم كردگان را فراهم و در سراسر اين ماه (رمضان ) نشاط عبادت و انس با خودت را به ما عنايت بفرما!
اى محبوب دلها!
دعاهاى ما را در حق ديگران اجابت فرما و مرگ ما را شهادت در راه خود و زير پرچم پيامبر عظيم الشاءن و تحت سايه ولايت اوليايت ، قرار بده !

 



 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.