ضرورت وجودامام زمان(عج)

دلیل نقلی :

عامه وخاصه باسندهای معتبر،وبه اسنادمتواترنقل کردندکه حضرت رسول (ص) درمواردمختلف فرمودک«من بعدازخوددربین شمادوچیزگرانمایه می گذارم ،یکی ازآن دوبزرگترازدیگری است که کتاب خداست،وعترت خوداهل بیت خودرا،پس نظرکنیدچگونه باآنهابعدازمن رفتارخواهیدکردهماناآن دوازیکدیگرجدانمی شوند تابرمن برحوض کوثرواردشوند.»

ازاین حدیث شریف استفاده می شود،تاهرزمان که قرآن هست،عترتِ جدانشدنی ازآن هم خواهدبود.

واوهمان امام معصوم علیه السلام است.آیامعقول استخداوندقادرمتعال دین خودرابه نبودچنین شخصی - امام معصوم- ناقص بگذارد.باتوجه به آنچه گذشت نکته کلام رسول خدا(ص) که عامه وخاصه به تعبیرات متفاوت نقل کردندمعلوم می شودکه فرمود:*من ماتَ بِغَیْرِإِمامٍمَیتَةً جاهِلِیَّةً* (کسی که بمیردبون امام زمان خودبه مرگ جاهلیت مرده است.)

*وَأَنَّ الارضًلاتخلُومِن حجة ِاللهِ تعالی علی خَلقِهِ فی کُلِ عَصرِوَأَوانِ ،وَأَنَّهُمُ العُرْوَةُالوُثقی*تاآنجاکه فرمود:*وَمنْماتَ وَلَمْیَعرِفْهُمْ ماتَ مَیْتَةًجاهِلیَّةً*(وبه تحقیق زمین خالی نمیی ماندازحجت خداوندتعالی برخلق اودرهرعصروزمانی ،وآنهاهستندرشته محکم _ تاآنجاکه فرمود_ وهرکس بمیردونشناسدآنان رابه مرگ جاهلیت مرده است.)

2- ازروایات مورداتفاق بین عامه خاصه،سندهای معتبر ،وبلکه به تواتر،ازحضرت رسول (ص) نقل شده است که فرمود:«این امرپایان نپذیردتااینکه دوازده خلیفه بیاید،که همه ازقریش هستند.»

وازاین احادیث به مضامین مختلف استفاده می شودکه به بعضی اشاره می گردد.

1- انحصارخلفادردوازده نفر.

2- استمرارخلافت این دوازده نفرتاروز قیامت.

3-بستگی عزت اسلاموامت اسلامی به این دوازده نفر.

4-قوام دین ازجهت علمی وعملی به این دوازده نفر.

بودن همه آنهاازقریش.

وباتوجه به این نکات ،معلوم می شودکه این خصوصیات تنها دردوازده امام معصوم(ع) موجودبوده است ،وحتی خودعامه به این مطلب اعتراف نمودند:

قندوزی درینابیع المودّة می گوید:«این احادیث قابل انطباق برخلفای بعدپیغمبرنیست،چون عددآنهاکمترازدوازده است،ونه قابل حمل برملوک بنی امیّه ،به جهت ظلم  وزیادتشان بردوازده نفر،ونه قابل حمل برملوک بنی عبّاس ،به جهت زیادتشان بردوازده ،ومراعات نکردنشان آیه* قُل لاَّ أَسْئلُکُم عَلَیْهِ أَجْرً إِلاَّ الْمَوَدَةً فِی الْقُربَی* ،ومحملی این احادیث نداردجزائمه اثنی عشر ازاهل بیت وعترت آن حضرت،زیراآنان اعلم واجل واورع واتقی واعلای اهل زمانشان بودندنسباً ،وافضل آنها حسباً ،واکرم آنها عندالله ،و.اهل علم وتحقیق واهل کشف وتوفیق ،آنان رابه این منزلت شناختند.»

نتیجه این که :اعتقادشیعیان به امام دوازدهم حضرت حجة بن الحسن العسکری صلوت الله علیه مستندبه ادله عقلیه وادله نقلیه است که هرمنصفی با تامل ودقت می پذیرد.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.