علت حرمت شراب
یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِوَاَلمیْسِرِ قُلْ فِیهِمَاإِثْمٌ کَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُمَا أَکْبَرُمِن نَفْعِهِما
وَیَسْئَلُونَکَ ماذایُنْفِقُونَ قُلِ العَفْوَ کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللهُ لَکُمُ الآیَاتِ لَعَلَّکُم تَتَفَکَّرُونَ.
(بقره،219)
ازتودرباره شراب وقمار می پرسند،بگو:درآن دوگناه بزرگ است
ومنافع(مادّی)نیزبرای مردم دارند.(ولی) گناه آن دوازسودآنهابزرگتر است.
(همچنین)ازتومی پرسند که چه انفاق کنند؟بگو:افزون
(برنیازخودرا)،خداونداینچنین آیات رابرای شماروشن می سازد تا شاید اندیشه کنید.
-«خمر»به معنای پوشش است ولذابه پاچه ای که زنان سرِخودراباآن
پوشانده ،مراعات حجاب می کنند،«خمار» می گویند.ازآنجا که
شراب،قدرت تشخیص راازعقل گرفته ،درواقع آن رامی پوشاند،به
آن«خمر»می گویند.
همچنین«مَیسر»از«یُسر»به معنای آسان است.گویا درقمار،هریک
ازدوطرف می خواهند مال همدیگررابدون زحمت وبه آسانی بربایند.
- سؤال اوّل مردم درباره حکم خمرومیسراست.
آیه درپاسخ پرسش آنهامی فرماید:شراب خواری وقماربازی ،گناهان
بزرگی هستند،گرچه ممکن است منافعی داشته باشند.چنانکه عده ای ازراه
کشت انگور یا شراب فروشی وگروه هایی با دایرکردن قمارخانه،ثروتی به
دست می آورند.درکتاب های علمی وتربیتی ،آثاروعوارض منفی ومفاسد
فردی واجتماعی شراب وقماربه تفصیل بازگوشده است.
دراینجافهرستی از زیان های شراب وقمار راازتفسیرنمونه بیان می کنیم:
کوتاه شدن عمر، عوارض منفی درکودکان ؛مخصوصاًاگرآمیزشی درحال
مستی صورت گیرد.گسترش فساداخلاقی وبالاتررفتن آمارجنایات ازقبیل:
سرقت،ضرب وجرح،جرایم جنسی وافزایش خطرات وحوادث رانندگی.
ازدانشمندانی نقل شده است: اگردولت ها نیمی ازشراب فروشی ها را
ببندند،مانیمی ازبیمارستان ها رامی بندیم.
هیجان منفی ،بیماری های عصبی،سکته های مغزی وقلبی،بالارفتن
ضربان قلب،بی اشتهایی، رنگ پریدگی وبیماری های جسمی وروحی -
روانی . بررسی آمارنشان می دهدکه سی درصداز جنایات مرتبط باقمار
است.قماردرشکوفایی اقتصادی نقش تخریبی داشته ونشاط کارمفیدراازبین
می برد.دربعضی ازکشورهای اسلامی نیزدرسال هایی قمار راممنوع
وغیرقانونی اعلام کرده اند.مثلاً انگلستان درسال 1853،شوروی
درسال1854وآلمان درسال1873قمارراممنوع اعلام کردند.
(برگرفته ازکتاب دقایقی باقرآن محسن قرائتی)
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط موسسه آموزش عالی الزهرا (س) قروه در 1396/01/18 ساعت 02:01:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |