اعتقادبه مصلح وموعودجهانی
اعتقادبه موعودومصلح جهانی درتماما ادیان یک اصل مسلّم وقطعی است وهریک از انبیاءگذشته ، به پیروان خود ازآمدن مُصلِحی غیبی خبرداده ا ند.
به طورکلی به دوطریق می توان نتولد ووجودامام زمان (عج )راثابت کرد :
الف)دلیل عقلی
ب)دلیل نقلی
الف) دلیل عقلی :وآن اینکه تاوقتی که تکلیف ثابت است ومکلّفانی وجوددارند،عده ای هستند که مصون ازخطانیستندوبایدامام معصوم وپسشوایی وجدداشته باشدتاآنها راهدایت کند،وزمین بدون انسان کامل مانندجسم بدون روح است به همین جهت علی علیه السلام نیز فرموده اند «زمین هرگزازحجّت خداخالی نخواهد ماند وآن حجّت الهی یاظاهراست یامشهوریاخائف است ومستورتاحجّت هاوبیّنات الهی باطل نگردد.»
ب)دلیل نقلی:این دلیل رامی توان به دوصورت توضیح د اد:
1- روایات نبوی که امامان داوزدهگانه رابانام های آنان بطوروشن معرفی کرده اند که درا ینجا به ذکر یک موردازآن می پردازیم:
- ازابن عباس روایت شده که شخص ییهودی به نامنعثل نزدرسول خداآمد وسوال های بسیاری رامطرح نمود وازاوصیاءنیز پرسید ،حضرت درپاسخ فرمود:«نخستین وصی من علی وپس ازاوحستوحسین وامامان نُه گانه وازفرزندان اومی باشند ،ونعثل پرسیدنام آنهاچیست؟حضرت اسامی تک تک امامان راتاامام دوازدهم(حضرت مهدی"عج")شمردند./شیخ کلینی/ اصول کافی /(ترجمه سیدجواد مصطفوی)/نشرفرهنگ اهل البیت/سال 328هـ.ق/ج 1.
2- شهادت تاریخی یعنی گزارش هایی که ولادت آن حضرت وایام کودکی اورانقل کرده انددربین شیعه بسیارزیاداست ودربین اهل سنّت هم کم نیستندافرادی که قائل به ولادت آن حضرت شدند که ذیلاًبه چندنمونه اشاره می شود.
*حافظ سلیمان حنفی می گوید:«خبرمعلوم نزدمحققان وموثّقان این است که ولادت قائم (عج)درشب پانزدهم شعبان سال 255هـ.ق درشهرسامرّا واقع شده است .(شیخ سلیمان قندوزی حنفی /ینابیع المودّة/(چاپ قدیم)/ص 179.)و…
بهتراست بدانیم بعضی ازمحققین تعدادروایات اهل سنّت رابسیارزیادتخمین زده اندکه همه درموردامام دوازدهم می باشدکه فقط حقّانیّت شیعه اثنی عشری (دوازده امامی) رامی رساندوبرهیچ یک ازمذا هب ،جزشیعه دوازده امامی منطبق نیست وهمه این احادیث بر ولادت وامامت حضرت(علیه السلام)دلالت می کندوآیةاللةصافی (دامعزه) درکتاب مهدویت بیش از77نفرازعلمای اهل سنّت رانقل می کندکه هریک به نحوی ولادت آن حضرت رابیان کرده اند.
پس اگر اهل سنّت مطلقاً بگویند حضرت مهدی (عج)به دنیا نیامده ،این ادّعایی کاملاًبی اساس است زیراآنها حتّی گفته هاونوشته های بزرگان خودراهم قبول ندارند .علاوه برآن ، آیاات متعددی درقرآن به چگونگی قیام آن بزرگواراشاره کرده است .
به عنوان نمونه به تفسیر آیات 105و106سوره نور ،55ازسوره توبه ،29سوره کهف 29سوره ی مؤمن مراجعه شود واگرآنهاطولانی بودن عمر رادلیل عدم تولد ایشان بدانند،به سادگی می توان عرض کرد که همان کسی که قادراست عیسی بن مریم رازنده نگه درادتابه مهدی موعوداقتداکند ویونس رادرشکم ماهی محافظت نماید ویابه نوح پیامبر 950سال عمردهد ،آیااوقدرت ندارد به مهدی (عج)عمرطولانی عنایت کند درحالی که خوداهل سنّت نیز قائل به زنده بودن عیسی وخضروصالح و…می باشند.
نتیجه :
ولادت حضرت مهدی(عج)امری است مسلّم وقطعی وخود اهل سنّت هم به آن واقفندوعوامل وانگیزه های دیگری وجوددارد که نمی گذارد حق رابازگوکنند وحقانیت شیعه اثنی عشری و وجود امام زمان(غج) رابپذیرند.
معرفی منابع برای مطالعه بیشتر
1- حضرت آیت الله مکارم شیرازی ،مهدی انقلا بی بزرگ
2- حضرت آیت الله صافی ، امامت ومهدویت،ج 3.
3- فقیه ایمانی ،اصالت مهدویت دراسلام ازدیدگاه اهل سنت.
4- محمدشجاعی ،میلادخورشید.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط موسسه آموزش عالی الزهرا (س) قروه در 1397/04/31 ساعت 09:10:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |