اکثرمذاهب وادیان ها معتقدندکه منجی آخر الزمان هنوزمتولدنشده است ،درردّ قول این گروه چه جوابهایی می توان ارائه کرد؟
مذهب تشیع مذهب زنده وجاویداست چون قائل به زنده وحیّ بودن امام است واین یکی ازامتیازات مذهب شیعه می تواندباشد وتنها مذهبی است که آخرین امام او زنده است و مدارهستی به برکت وجوداومی چرخد .پرفسور«هانری کربن»دانشمند فرانسوی می گوید :«به نظرمن مذهب شیعه تنها مذهبی است که رابطه هدایت الهی رامیان خداوخلق برای همیشه نگاه داشته است وبه طورمستمر وپیوسته ،ولایت را زندهخ وپابرجا می دارد.مذهب یهود ،نبوت راکه رابطه است واقعی بین خداوعالم انسانی درحضرت کلیم ختم کرده است وپس ازآن به نبوت مسیح وحضرت محمد (ص) اذعان ننموده است ورابطه مزبور راقطع می کند ،همچننی مسیحیان درحضرت مسیح توقف کرده اند،اهل سنت ازمیان مسلمانان نیز درحضرت محمد (ص)توقف کرده اند وباختم نبوت درایشان دیگررابطه ای میان خالق ومخلوق ،موجودنمی دانند ،تنها مذهب تشیع است که «نبوّت»راباحضرت محمد (ص)ختم شده می داند،ولی «ولایت»راکه همان رابطه هدایت وتکامل می باشد،بعدازآن حضرت وبرای همیشه زنده می داند.»(سالنامه 2/مکتب تشیع/مصاحبات استاد علامه طباطبایی باپرفسورهانری کربن ،درباره شیعه (1339)/ص 20/به نقل ازسیره پیشوایان /تألیف مهدی پیشوایی)
دلایلی که به صورت کلی وجودامام زنده رادر هرزمان لازم وضروری شمرده اند که این گروه ازادله هم ،دودسته تقسیم می شوند:
1- دلایل عقلی محض:دلایل عقلی که درلزوم بعثت انبیاءدرتمام ادیان مخصوصاًاسلام بیان شده است همچون ضرورت وجودنبی زااقتضا می کندوکمال مطلق بودن خداوند ،لزوم هدایت بشر به سعادت تابدی،دفع ظلم …آن ادلّه درامامتهم جاری وساری است ،مخصوصاً دراسلام که، نبوت خاتمه یافته است ،وحکمت الهی اقتضامی کند که ا ین خاتمیّت توأم بانصب امام درهر زمان باشد ،آنهم امام که زنده باشد ،درنتیجه دراین زمان هم وجودامام زنده و حیّ دربین جامعه بشری لازم وضروری می باشد.والاّاگرامام زنده نباشد بانظام احسن بودن هستی ،وکمال مطلق بودن خداوند سازگاری ندارد.
2- دلایل نقلی :که به برخی ازآنها اشاره می کنیم:
1- اما واسطه فیض الهی وقلب عالم امکان است؛اگر زمین ازحجت خداوامام زنده خالی باشد ازهم می پاشد وفرومی ریزد ،چنانکه امام صادق(ع) فرمود:«اگرزمین بدون وجودامام بماند ساکنان خودرادرکام خودفرومی بلعد.»ابن ابی الحدید ازعلی (ع)نقل می کند که حضرت فرمود:«زمین خالی ازحجت نیست ،خواه ظاهر و آشکارویادرپس پرده غیبت وپنهان.»وابن حجرعسقلانی یک ی ارعلمای اهل سنت این نظررا تأییدنموده است .
2- همراهی قرآن وپاسداری آیین خدا،ازحدیث تقلین :که تواتر آن بین مسلمین قطعی است نکاتی استفاده می شود ازجمله ا ین ک هقرآن واهل بیت همیشه همراه یکدیگرندوجدایی ناپذیرند«لنْ یَفترقا»لذاباید همیشه اما زنده ای درهرزمان درکنار قرآن وجودداشته باشد ،تامضمون حدیث تحقق پیداکند ،وهمچنین پاسداری وصیانت ازقرآن وآیین خدا می طلبد که همیشه امام زنده ای وجودداشته باشد ،علی (ع) می فرمایدک «هرگز زمین ازقیام کننده ای یاحجت ودلیلی ،خالی نمی ماند …تادلایل واسنادروشن الهی ازبین نرود وبه فراموشی نگراید.»
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط موسسه آموزش عالی الزهرا (س) قروه در 1397/05/21 ساعت 09:13:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |